2016 årsbästa-lista i glasögonvärlden

Här kommer årets bästa-lista i glasögonvärlden. Den utgår helt och hållet från min synvinkel i hörnet Drottninggatan/ Apelbergsgatan i Stockholm. Kommentera och fyll gärna på med fler "årets".
 
Årets glasögonfärg - Champagne.
Allt som är färglöst som drycken kittlar lika mycket som bubblorna.
Här Oliver Peoples nya Jonsi.
Årets comeback - stora facettslipade garnityr
Mina sådana här stora, gradalfärgade facettslipade garnityr lade jag i byrålådan i slutet på sjuttiotalet. Jag måste erkänna att det är med blandade känslor jag bläddrar i årets Chanel-katalog. Den flashback den ger är både positiv och negativ. Om vartannat...
 
 Årets form (och fjolårets) - Rund.
Tjatigt? Ja! Men rund är verkligen årets form. Här Masunaga GMS 804.
 
 
 Årets glasögon/designersamarbete - Silhouette / Diana Orving.
Diana Orvings visning under 2016 Fashion Week i Stockholm blev en av de absolut mest uppskrivna visningarna. Modellerna bar Silhouetteglasögon designade av Diana Orving. Här Kakan Hermansson i sina Orvingdesignade Silhouetteglasögon. Bild från Diana Orving på Insta
 
 
 
 Årets uttryck - Digital ögontrötthet
Alla nya produkter inom lins- och glassegmentet tar itu med problemet. Essilor har sin Eyezen-serie och de andra glasleverantörerna har (eller kommer med) motsvarande. På linssidan har vi Biofinity Energys och Bausch & Lombs Ultra-serie som lindrar digitalt trötta ögon.
 
 
Årets nischprodukt - Solclip.
Solclip syntes hos alla designers i år också. Sveriges egna solclipleverantör Nordlys har kämpat i många år med modeller som står sig än. Vi sålde mycket modell Sanna (oval) när clip var modernt på nittiotalet För något år sedan tröttnade vi på att ha ett gigantiskt lager med solclip som ingen ville köpa så vi langade det. Som vanligt när vi kastar något så blir det ju modernt året efter. Så även med solclipen. Vi fick vacker beställa upp ett nytt (mycket mindre) lager av Sanna, Panto och de andra modellerna.
De får egentligen priset för sin totalrenoverade hemsida. Den blev så fin som det anstår en het glasögondetalj. Döpte den så klart till clipon.se.
 
 
Årets lågpriskoncept - Nividas
Abslout lyckat modellval i glasögonkollektionen och dessutom bara fina färger gör Nividas till en favorit i lågprissektorn. Nividas har två showroom, ett i Stockholm och ett i Göteborg. Nu gäller det bara för dem att visa resultat på sista raden, så de kan fortsätta utveckla konceptet.
 
Årets glasögonskribent -Erik Engelv.
Eriks huvudsaker är glasögonbloggen som ger dig de mest spejsade glasögonen just nu. Han har totalkoll på alla uddamärken, med bågar som är mer av konstprojekt än de vi vanligtvis bär på näsan.  Erik skriver glasögonmode-reportage för tidningen Optik och är dessutom en av Sveriges bästa glasögonmodeller, alltid med oväntade bågar på sig. Bild från hans julkrönika i tidningen Metro.
 
Årets optikbutik - OOG i Gdansk.
Nyrenoverad i fantastiska färger och trendig stil. Bland de finaste jag sett! 
 
 
Årets fiffigaste "onödiga" optikbutikspryl - Digicase.
Linsdosan som påminner när det är dax att byta kontaktlinser. Från EOP.
 
Årets reklam - EoE Independent collection
Med ett knippe fantastiska bilder på kollegor i independentbutiker runtom i landet tar norrländska EoE lätt platsen som årets reklam. Aldrig har vi sett så stiliga optiker. Bågkollektionen Independent Collection är en hommage till alla små butiker som stretar på utanför kedjorna. på bilden Daniel och Marie på Benckerts optik.
 
Årets reklamfilm - Specsavers.
Fortfarande ohotade i kampen om roligaste tv-reklamen i optikvärlden. "Skulle gått till Specsavers..."
 
Årets frisläpp - Efva Attling
I samband med Optikmässan i augusti i år kunde äntligen Sveriges fristående optikbutiker lägga en order på Efva Attlings fina glasögon. Efter många års ensamrätt för Synsam fick fler chansen att sälja de fina bågarna - och fler fick chansen att köpa dem. Jättesnygga modeller, hon är verkligen duktig Efva. På distributören D&Company:s webb  finns pressreleasen från förra december. Där står det att glasögonen ska säljas med exklusivitet för Synsam så det var väl något som hände på vägen... 


Årets kollektion - Lindberg n.o.w
Lindbergs lätta och skira n.o.w-kollektion går hem hos ung som gammal och har varit i absoluta försäljningstoppen i vår butik i år. Jag är faktiskt lite förvånad...
 
 Årets optiker - Hyroptikern
Visst har det i många år funnits optiker som arbetat som konsulter och hoppat in där det varit personalbrist. Men i och med Bright Opticals intåg i branschen har hyroptiker blivit ett begrepp att räkna med. Framgången är baserad på ett affäsmässigt proffsigt upplägg och drivna medarbetare. Dessutom syns de i Optiktidningen, är aktiva på optikforum i sociala sociala medier och har en fin hemsida. Ka tjing!!
 
 
 
Årets engagemang - Trafik & syn
Optikbranschen har verkligen fått genomslag i media när det gäller problemet med bilister som har usel syn. Tack till Synoptik som syntestat mer än 6000 förare i samband med bilbesiktningen och där konstaterat att synförmågan inte är vad den borde i bilförarsektorn. Bild lånad från en studie av Statens Väg- och transportforskningsinstitut.

 
Årets glasögon-TV-program - På spåret
Fredrik Lindström och Kristian Luuk har snygga glasögon i varje program. Gästerna har också riktigt fina glasögon, till exempel hade Cecilia Hagen väldigt fina runda med rak ovankant den 23:e december. Kakan Hermansson har också jättesnygga brillor. Det är väl bara pappa Hermansson som skulle kunna spotta upp sig lite när det gäller glasögonval.
 
Årets Instakonto - @glamoptometrist
Sugen på en massa roliga inspirerande "ögon"bilder? Följ fashionistan tillika Kalifornienoptikern Arian på Insta
 
 Årets optikskyltningar - City Optik Stockholm
Här är jag partisk - men City Optiks chief designer Maria Löfqvist levererar helt outstanding skyltfönster året runt. Varje dag, jag skojar inte, står det turister och fotar våra skyltfönster. I Stockholmsområdet har jag stenkoll på fönstren  men på alla mina resor i år, bland annat New York, har jag inte sett något som är bättre.
 
 Årets välgörenhetsprojekt - Bålsta Optik i Kenya
Lilla Bålsta Optik med eldsjälarna Ann-Marie och Anders Åhrlin i spetsen, samlade in glasögon och åkte ner till Kenya under hösten. Ann-Marie gör synundersökningar och resten av teamet delar ut glasögonen. Kul att en liten fristående butik kan visa att ett projekt av denna kaliber går att genomföra. Passar på att heja på alla andra initiativ av liknande art inom branschen - här går Specsavers i spetsen.